Header image

CISM - Critical Incident Stress Management

Un program care asigură controlorilor de trafic aerian care trăiesc experiența unui incident critic,posibilitatea de a-și înțelege propriile reacții emoționale apărute în urma evenimentului.
Plane seen from the street passing over skyscrappers
Women in front of a computer that is upset
Two people having coffee and talking
A women with her arms raised in the air, view from a mountain top
Holding hands forming a circle
CE ESTE UN INCIDENT CRITIC?
Un incident critic poate fi orice eveniment profesional care provoacă un răspuns la stres deosebit de intens, cu potențialul de a interfera cu capacitatea unui controlor de a-și desfășura activitatea profesională și personală, începând cu acel moment sau mai târziu. Incidentele critice pot apărea oricând în timpul carierei unui controlor, indiferent de vârsta sau experiența profesională a acestuia și pot fi întâlnite atât în mediul operațional cât și în cel social de la locul de muncă. Astfel, incidentele critice pot varia de la urgențe si incidente ATC până la conflicte la locul de muncă, dezastre naturale sau acte de terorism. Un incident critic este tot timpul determinat în primul rând de reacția pe care acesta o provoacă la nivel personal controlorului de trafic aerian. Semnificația și importanța pe care le-o atribuie și impactul emoțional pe care îl are, sunt cele care vor determina dacă acesta constituie pentru persoana respectivă un incident critic sau nu.
STRESUL INDUS DE UN INCIDENT CRITIC
Stresul rezultat dintr-un incident critic este un răspuns normal la un eveniment anormal. Reacțiile de stres pe care o persoană le poate avea în urma unui incident critic pot fi neplăcute, dar sunt umane. Incidentele critice pot genera reacții intense, care se pot manifesta la nivel fizic, cognitiv, emoțional și comportamental. Câteva exemple de reacții intense la stres pot fi palpitațiile, dificultăți de respirație, oboseală persistentă, tulburări de somn, dificultăți de concentrare, impulsivitate, hipervigilență, anxietate, vinovăție sau depresie. Reacțiile pot apărea imediat, la câteva ore, zile sau chiar săptămâni după incident și pot dura săptămâni sau chiar luni de zile, în funcție de percepția persoanei asupra gravității lucrurilor care s-au întâmplat. Este important de reținut că aceste reacții sau altele similare nu denotă o slăbiciune psihică, ci sunt mecanisme normale, umane și pot surveni oricând, la orice persoană
CE ESTE ȘI CUM FUNCȚIONEAZĂ PROGRAMUL CISM?
CISM - Critical Incident Stress Management, este un program care asigură controlorilor de trafic aerian care trăiesc experiența unui incident critic, posibilitatea de a-și înțelege propriile reacții emoționale apărute în urma evenimentului și de a le amplasa într-un context care să îi ajute să le depășească. CISM este un program care funcționează pe bază de voluntariat, oferit de controlori pentru controlori. CISM furnizează o asistență structurată pentru reacții normale la evenimente anormale și constă în:
· Intervenție imediată (acordată de către un consilier CISM)
· Intervenție de grup (acordată de către echipa CISM, dacă este necesar).

· Suport psihologic specializat (acordată de către psihologii asociați programului CISM, dacă e necesar și dacă e solicitat de persoana respectivă).
CONSILIERII CISM
Consilierii CISM sunt colegi aleși de către controlori, din rândul controlorilor, special pregătiți în cadrul cursurilor de "Consiliere individuală în situații de criză” și „Intervenție de grup în situații de criză", certificate de INTERNATIONAL CRITICAL INCIDENT STRESS FOUNDATION - ICISF.
Consilierii CISM au fost învățați în cadrul cursurilor să vă ajute în cazul în care simțiți nevoia de a depăși mai ușor și mai repede situația în care vă aflați. Asta se întâmplă de obicei prin intermediul unor discuții de 15-20 de minute stabilite de comun acord, în care vă vor fi înmânate materiale și flyere ajutătoare. Confidențialitatea este regula de bază care se aplică în toate activitățile CISM și toți membrii echipei CISM sunt obligați să orespecte.Consilierilor CISM le este interzis să dezvăluie conținutul discuțiilor din timpul unei intervenții, precum și numele persoanei căreia i-au acordat asistență sau orice alte indicii care ar conduce la identificare a acesteia.
CONCLUZII
Stresul rezultat în urma unui incident critic este un răspuns normal la un eveniment neobișnuit și nu trebuie ignorat.
În cazul in care vă confruntați cu un incident critic și doriți să apelați la un consilier CISM:
• Adresați-vă unui coleg-consilier CISM;
• Veți primi o listă cu TOȚI consilierii și contactele lor;
• Puteți apela la ORICARE dintre ei;
• Stabiliți o întâlnire (fizic, la telefon).
Nu uitați:
• Echipa CISM este alcătuită din COLEGI care sunt pregătiți să vă ofere sprijin atunci când sunt solicitați;
• Colegii - consilieri CISM sunt VOLUNTARI;
• Toate intervențiile sunt CONFIDENȚIALE;
• Este un ajutor oferit, și nu impus sau obligatoriu.
CISM este un DREPT al CTA
Mai multe informatii

FAQs

Cele mai intalnite intrebari
Ce se întâmplă de obicei după un incident critic?
După un incident critic, este foarte comun ca persoanele implicate să experimenteze reacții intense de stres, care pot să apară pe multiple planuri. Aceste reacții se pot manifesta la nivel fizic, la nivel cognitiv, la nivel emoțional și la nivel comportamental. Aceste reacții sunt normale și fac parte din procesul de răspuns al organismului și al minții la un eveniment traumatizant.
Cum se manifestă reacțiile de stres după un incident critic?
Reacțiile de stres pot apărea la nivel fizic, cum ar fi frecvența cardiacă crescută și disconfortul în piept; la nivel cognitiv, prin confuzie, dificultăți de concentrare și amintiri intruzive; la nivel emoțional, prin frică, anxietate și tristețe; și la nivel comportamental, prin impulsivitate, evitarea situațiilor asociate și izolarea socială
Cum ramane cu confidențialitatea?
Confidențialitatea este regula de bază care se aplică în toate activitățile CISM și toți membrii echipei CISM sunt obligați să o respecte.
Consilierilor CISM le este interzis să dezvăluie conținutul discuțiilor din timpul unei intervenții.
Controlori pentru controlori

Echipa Cism

Echipa noastră este formată din colegi special pregătiți pentru a oferi sprijin emoțional și psihologic controlorilor de trafic aerian care trec prin momente dificile. Suntem aici pentru a ajuta la gestionarea reacțiilor de stres și pentru a facilita revenirea la o stare de bine, atât profesional, cât și personal.
Claudia Mariniță
Coordonator CISM
Coordonează echipa CISM, asigurând implementarea eficientă a programului.
Cristian Mihnea Radu
Coordonator CISM
Coordonează echipa CISM, asigurând implementarea eficientă a programului.
Consilieri CISM